
Διαβάζοντας τις δηλώσεις του «Μπουμπίστα», έγινα λίγο… (παραπάνω) οπαδός του Πράσινου Ακρωτηρίου. Ο 56χρονος Πέδρο Λεϊτάο Μπρίτο, όπως είναι το ακριβές ονοματεπώνυμό του, εστίασε στον ουσιαστικό στόχο της συμμετοχής της χώρας του στο Μουντιάλ. Κι ήταν συγκλονιστικός:
«Είμαστε εδώ για να παρουσιάσουμε τη χώρα μας σε ολόκληρο τον κόσμο. Δεν αφορά μόνο τον τρόπο που παίζουμε ποδόσφαιρο. Αφορά τα πάντα: τον πολιτισμό μας, τη μουσική μας, την ιστορία μας, τους φιλάθλους μας, όλα αυτά», είπε ο Μπουμπίστα κι είναι εύκολο να αντιληφθείς ότι γι’ αυτούς τους ανθρώπους το καθαρά αγωνιστικό μέρος περνά σε… τρίτη μοίρα: «Θέλουμε οι άνθρωποι σε κάθε γωνιά του κόσμου να γνωρίσουν το Πράσινο Ακρωτήρι γι’ αυτό που πραγματικά είναι, προβάλλοντας την ταυτότητα του λαού μας». Ο «Μπουμπίστα» μου θύμισε λίγο τον Μουσκάλλη πριν από 33 τόσα χρόνια. Η Ανόρθωση είχε νικήσει στο «Αντώνης Παπαδόπουλος» με 2-0 την Μπιλμπάο κι έπαιζε τον επαναληπτικό, στον περίφημο «Λάκκο των Λεόντων».
«Πόσο θα σας επηρεάσουν για την πρόκριση, οι απουσίες του Γκόγκιτς και του Σάπουριτς;», ρώτησε ένας Βάσκος δημοσιογράφος τον Μουσκάλλη. Με τον γνώριμό του ύφος, ο Κύπριος τεχνικός, γύρισε προς τη μεταφράστρια: «Πέστους, ότι για μας, η νίκη, η ήττα, η πρόκριση, δεν έχουν τόσο μεγάλη σημασία. Ήρθαμε εδώ για σας πούμε την ιστορία της πόλης μας, η οποία είναι υπό κατοχή εδώ και τόσα χρόνια. Είμαστε εδώ για να στείλουμε το μήνυμα -μέσω του ποδοσφαίρου- ότι θα αγωνιστούμε για να επιστρέψουμε στην πόλη μας»!
Τα λόγια του Μουσκάλλη, εν έτει 1993, έγιναν θέμα στην τοπική τηλεόραση, ευαισθητοποίησαν τους (ευαίσθητους σε τέτοια θέματα) Βάσκους φιλάθλους, οι οποίοι με το τέλος του αγώνα, 30 χιλιάδες, φώναζαν ρυθμικά «Famagusta – Famagusta»!
Ι.Κ.